Jdi na obsah Jdi na menu
 


NÁS SE TO NETÝKÁ ANEB JSME V TOM SAMI

4. 1. 2024

Vážení spoluobčané,

přinášíme Vám obvyklý sumář toho, co se seběhlo na posledním zastupitelstvu obce dne 18. 12. 2023.

Bude nesmírně těžké, aby byl článek krátký, jelikož zastupitelstvo města trvalo čtyři hodiny. Prý samozřejmě kvůli nám, jelikož je nám opakovaně vyčítáno, že pořád něčím zdržujeme, do všeho mluvíme a pořád se na něco dotazujeme. Máme od vás mandát a ačkoliv jsme zastávali postoj dát nové radě města na práci čas, jejich činnost se bohužel ubírá podle našeho názoru pro Chabařovice velice nešťastným směrem.

Čím začít? Tak třeba tématem, které se na program zastupitelstva nakonec nedostalo (ač jsme to navrhovali), ale má na město a jeho občany velký dopad. Jak už možná někteří víte, v našem okolí povede vysokorychlostní trať (VRT). Je jasné, že tu bude, ale ještě se ladí kudy povede a kudy se na ní připojí ostatní infrastruktura. Z důvodu mít o této připravované akci přehled, mít na výstavbu určitý vliv a také mít možnost pro obce získat nějaké benefity, spojili se okolní obce, jmenovitě Ústí n. L., Chlumec, Přestanov, Telnice, Trmice a Petrovice a vytvořili Memorandum. Tento dokument má celý název Memorandum o spolupráci měst a obcí při koordinaci aktivit souvisejících s přípravou a realizací Nového železničního spojení Drážďany – Praha (VRT). Projednali to na radách svých obcí, dále na svých zastupitelstvech a připojili se k němu svými podpisy. Logický krok a od obcí, kterých se VRTka až tak příliš netýká, tak i solidární. A Chabařovice? Projednaly tento důležitý bod pouze na radě města, kde se sešli 3 radní, usnesli se že se to Chabařovic netýká a ve stejném duchu odpověděli starostce města Chlumec, která výše uvedené sdružení obcí zastupuje. Kdybychom se o tom jako zastupitelé města nedozvěděli z jiných zdrojů, ani to s námi nebylo probráno. Netýká se nás tedy VRT, netýká se nás stavební činnost, která bude tuto rozsáhlou stavbu provázet (doprava apod.) a netýká se nás ani plánované velké překladiště železničních kontejnerů, které má soukromý investor v plánu vystavět v areálu bývalého Chabařovického nádraží. Opakovaně bylo prohlášeno, že nás se to netýká, nás to nijak neovlivní. Přijde vám to zvláštní? Tak čtěte dál. V debatě, která následovala, po naší snaze zařadit bod hlasování o připojení se k výše uvedenému Memorandu a k okolním obcím, padaly takové perly z úst paní starostky a některých radních, jako že není třeba se připojovat k ostatním obcím, že náš hlas bude mít stejnou váhu jako hlas sdružení ostatních obcí a že VRTka je už stejně schválená. Ano, nebyli jsme schopni paní starostce vysvětlit, že nehlasujeme o tom, zda bude VRT nebo ne, ale o tom zda se připojíme k Memorandu, nebo nám bude všechno jedno (pokud by se nám to povedlo, jsme mínus 30 minut jednání zastupitelstva). Vrcholem bylo prohlášení paní starostky že soukromý investor překladiště za námi sám přijde a zeptá se, jaké chceme kompenzace. Takže uzavřeno, sečteno, nás se to netýká a o tom jak se nás to netýká a jak nás to neovlivní nám přijde povědět dne 8. 2. 2024 do Kulturního domu Správa železnic. A dalším argumentem z úst jednoho z radních bylo že starostka města Chlumec nedrží slovo, mění svá rozhodnutí a jedná za zády. My jsme bohužel mezi okolními obcemi již také oblíbení. Zvlášť když jsme je teď poslali do háje.

A co bylo na zastupitelstvu města dále? Město vesele prodává pozemky. V čase předvánočním to koalice pojala jako Štědrý den, čili třeba pozemek o rozloze 916 m2 (dle radních „cípek“) prodán za 325 Kč/m2, nebo celkem 5 pozemků o celkové rozloze 3 333 m2, které si nový majitel přičlení ke stávajícímu pozemku u rodinného domu za cenu 140 Kč/m2. Přijde vám, že zdržujeme a komplikujeme koalici města život, když vystoupíme s tím, že jsme proti prodejům obecních pozemků (jak o ně jednou přijdeme, už je zpátky město nedostane) a když už se musí prodat, tak za cenu tržní a ne obvyklou? Argumenty, jako že je aktuálně pozemek zarostlý, ošklivý a kupující slíbí, že to tam udělá hezké (ano, opravdu to zaznělo) jsou na úrovni mateřské školy. Našim zahrádkářům ceny naopak vyšponujeme.

Hezká debata byla i ohledně zadávání městských zakázek a výběrům dodavatelů. Kdybyste si pustili zvukový záznam, tak se například dozvíte, že město poptávalo na opravu jednoho z domů okna. Nejspíše tedy poptávka zněla: Chceme okna. Jak jinak si vysvětlit, že jedna firma poslala nabídku na okna s dvojsklem, jiná zase s trojsklem. Na otázku opozičního zastupitele, kdo byl ve výběrové komisi a dle čeho se rozhodovali se nejprve nikdo nemohl rozpomenout, že v komisi byl, načež si následně alespoň jeden z radních vzpomněl, že tam byl a že se rozhodl dle toho, že mu řekli, že trojsklo je lepší než dvojsklo. Jestli někdo rozumíte tomu, jak by měla vypadat zadávací dokumentace k výběrovému řízení a jaká jsou jeho pravidla, tak jste nejspíše teď uronili slzu. Dorazila to ještě písemná odpověď z MÚ, adresovaná zastupitelům, ze které jsme se dozvěděli, že žádná komise nebyla a firmu vybrala vedoucí střediska služeb města. Dále cituji: K Vašemu dotazu na rozdíl mezi dvojsklem a trojsklem sdělujeme, že rozdíl je v tepelné izolaci, kde trojsklo má vyšší izolační schopnosti než dvojsklo. Ne, není to silvestrovské vydání, tohle je bohužel realita.

Na minulém zastupitelstvu města na dotaz proč, když město zjistilo, že podlaha ve sportovní hale není taková jakou předpokládali, že tam není beton, ale díra (pro jistotu odkryli celé předsálí a díra byla všude, asi ze zvědavosti kde má díra konec), vysvětlil tajemník města, že chtěli udělat sondy i v prostoru předsálí, ale že „pingpongáři“ byli proti, tak udělali jen jednu, nebo dvě na kraji a tam beton byl. Což bylo de facto zdůvodnění proč se rekonstrukce podlahy haly zdržela. Když se proti tomu členové Klubu stolních tenistů Chabařovice na posledním zastupitelstvu města ohradili, bylo jim ze strany tajemníka MÚ poměrně arogantně odpovězeno, že je to vytržené z kontextu, že to překrucují a že to není pravda. Ačkoliv měli doslovný přepis zvukového záznamu. Takže už si vymýšlela kulturní komise, celé Roudníky, hasiči a nyní i stolní tenisté. A samozřejmě my, ale to každé zastupitelstvo města.

Jako vaši zastupitelé jsme při tomto jednání zařadili další dva body k hlasování. První se týkal zrušení rozhodnutí o odměnách neuvolněným zastupitelům a členům komisí. Myslíme si totiž, že pracovat pro obec naší velikosti by měla být čest každého, kdo do zastupitelstva kandidoval a není proto třeba odměn, dále, jak paní starostka pořád opakuje, musíme šetřit a také administrativa spojená s vyřizováním odměn neúměrně zatěžuje pracovníky městského úřadu. Hlasování bylo napínavé. Nejprve bylo rozhodnutí o zrušení odměn přijato, což přítomní občané ocenili potleskem a výkřiky překvapení, aby pak dvě koaliční zastupitelky zahlásily, že se uklikly, že chtěly být proti a tudíž náš návrh přijat nebyl (opravdu to vypadá jako silvestrovské vydání).

Druhým bodem byl návrh na zrušení Obecně závazné vyhlášky č. 1/2021 o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství s účinností od 1. 1. 2024. Podle nás zavedený místní poplatek za obecní systém odpadového hospodářství představuje značnou administrativní náročnost pro ekonomický odbor a svou výší zdaleka nepokrývá náklady na odpadové hospodářství. Přesto má i současná výše poplatku výrazný dopad na rozpočty domácností občanů města, na které dolehne od 1. 1. 2024 mj. i razantní navýšení daně z nemovitosti. Schválení navrženého usnesení by mělo být zároveň impulsem pro přihlášení trvalého pobytu u občanů, kteří v našem městě žijí, ale trvalý pobyt mají v okolních obcích, kde není poplatek za obecní systém odpadového hospodářství zaveden. Vyjma navýšení počtu obyvatel by mělo být navržené usnesení další motivací pro třídění odpadu. Logické argumenty však vyslyšeny nebyly, návrh byl zamítnut, tentokrát hned napoprvé.

Nejde se věnovat každému z bodů podrobně, byl by to velice dlouhý článek. A chápeme, že pustit si zvukový záznam ze zastupitelstva města, který má 4 hodiny je hrdinství. Ale zkuste to někdy, nebo ještě lépe přijďte osobně na zastupitelstvo. Vaše přítomnost i hlas má větší váhu než si myslíte. Na poslední zastupitelstvo přišlo lidí dost a někteří se nebáli diskutovat i projevovat slušnou formou nesouhlas. A jelikož jsme se do prostor Staré radnice téměř nevešli, padl na konci dotaz, zda by se další zastupitelstvo nemohlo konat v kulturním domě Zátiší, aby se tam všichni občané, které život města zajímá, vešli. No a paní starostka zareagovala velice rychle. Začátek zastupitelstev v roce 2024 naplánovala na 14:00, kdy je drtivá většina lidí i zastupitelů v řádných zaměstnáních, tudíž se do původních prostor v pohodě vejdeme. Vyplývá nám z toho jen jedno. Má strach z občanů. Přišlo to poměrně brzy. I to je důkaz, že bylo fajn, že jste přišli. My jsme jen vaši zástupci, ale i vy máte velikou moc ovlivnit další budoucnost našeho krásného města. A nebojte, zabojujeme, aby byly začátky zastupitelstev posunuty zpět na 17:00 hod a všichni občané (a je jedno jestli sympatizující s koalicí, či opozicí) měli možnost zúčastnit se jednání, které se jich týká. Tak přijďte zase.

Bc. František Štolfa, zastupitel za SPD Chabařovice

 

 

Text memoranda: 

 

Memorandum

o spolupráci měst a obcí

při koordinaci aktivit souvisejících s přípravou a realizací Nového železničního spojení Drážďany – Praha (VRT Praha – Ústí nad Labem – Drážďany) na trase RS 4 v úseku Ústí nad Labem – státní hranice CZ/SRN

 

My, níže podepsaní statutární zástupci měst a obcí („zapojená města a obce“) zastupující obyvatele regionu dotčeného plánovanou realizací Nového železničního spojení Drážďany – Praha (VRT Praha – Ústí nad Labem – Drážďany) na trase RS 4 v úseku Ústí nad Labem – státní hranice CZ/SRN („VRT“) deklarujeme společnou vůli postupovat v souvislosti s přípravou a realizací VRT jednotnou cestou při hájení práva na příznivé životní prostředí obyvatel regionu, zasazování se o trvale udržitelný rozvoj našich obcí, ochraně zemědělského půdního fondu, přírody, zdraví a majetku místních občanů a komunit před negativními dopady realizace VRT a při prosazování jiných práv a oprávněných zájmů místních samospráv a obyvatel regionu.

Jsme si vědomi vysokého významu a přínosu vysokorychlostních železničních tratí v České republice a v obecné rovině tento záměr podporujeme. V průběhu projektování tras vysokorychlostních tratí a jejich výstavby je však třeba zohledňovat zájmy a strategie měst a obcí, jichž se výstavba dotkne, a respektovat oprávněné zájmy a hodnoty vyskytující se v územích, jimiž má trať procházet.

Vyjadřujeme svůj nesouhlas s návrhem Správou železnic předložených variant návrhového koridoru ŽD1 v rámci 5. aktualizace Zásad územního rozvoje Ústeckého kraje. Jsme názoru, že se nabízejí i další, vhodnější možnosti vedení koridoru, které však nebyly dostatečně posouzeny a které by měly být vzaty v potaz. Vyvineme proto úsilí k navrácení procesu plánování VRT do fáze jednání o konkrétním vedení trasy. Deklarujeme, že budeme společně prosazovat realizaci VRT podle návrhu alternativní trasy, který tvoří přílohu č. 1 tohoto memoranda. Zároveň prohlašujeme, že se nevážeme pouze na tento návrh a že jsme připraveni jednat i o jiných alternativních řešeních. V případě, že z takového jednání vzejde alternativní řešení, které bude zohledňovat níže uvedené potřeby zapojených měst a obcí, jsme připraveni po vzájemné dohodě prosazovat realizaci VRT i dle takového návrhu.

Budeme usilovat o to, aby výstavba VRT proběhla najednou, a nikoliv etapizovaně.

V záležitostech souvisejících s přípravou a realizací VRT se zavazujeme postupovat jednotně, a to zejména při jednáních s příslušnými správními orgány, zejména Správou železnic, Ministerstvem dopravy a Ústeckým krajem, a jakýmikoliv dalšími relevantními aktéry a při uplatňování našich práv ve v procesu aktualizace Zásad územního rozvoje Ústeckého kraje, ve správních řízeních a dalších procesech. Pro náš jednotný postup budou určující následující cíle, které budeme vždy prosazovat, přičemž každý ze zapojených měst a obcí bude prosazovat vlastní cíle, které signatáři tohoto memoranda respektují:

Prosazované společné zájmy:

  • Umístění portálu Krušnohorského tunelu co nejdále od osídlených oblastí (varianta Český Újezd), původní poloha vyústění tunelu v kombinaci s odbočkou na T130 je pro město Chlumec a okolní obce nepřijatelná.

  • Přemístění kontejnerového překladiště plánovaného v prostoru ŽST Chabařovice tak, aby byl využit např. exit 72 (Český Újezd) na dálnici D8 a nebyl tak zatížen exit 74 (Chlumec) ani exit 69 (Trmice).

  • Souběžné budování obou tunelů Krušnohorského a Středohorského z důvodu zkrácení škodlivých vlivů v průběhu výstavby a jistoty dokončení kompletního díla. V okamžiku zprovoznění Krušnohorského tunelu musí být zprovozněn i úsek, který odvede zásadní podíl nákladní železniční dopravy přivedené tunelem mimo údolí řeky Bíliny a Labe.

  • Radikální omezení počtu nákladních vlaků projíždějících centrem města Ústí nad Labem vytvořením nákladního obchvatu pro nákladní dopravu.

  • Zásadní uvolnění prostor v blízkosti řeky Bíliny pro urbánní rozvoj města.

  • Princip jediného centrálního nádraží, kde budou zastavovat všechny osobní železniční vlaky projíždějící Ústím nad Labem.

  • V rámci VRT terminálu řešit systém příměstské dopravy pro obsluhu celé aglomerace, integraci MHD, dálkové autobusy, P+R parkoviště.

  • Stavební řešení, které je pro města o obce co nejšetrnější a zajistí odhlučnění nad běžný rámec (zatrubnění, průběžné štěrkové lože na mostě, zelená střecha atd…)

  • Se zástupci měst a obcí budou konzultovány významné kroky související se samotnou stavbou (zařízení staveniště u portálů, umístění betonárky, sklady a mezideponie rubaniny, napojení na vodu atd…)

Jsme přesvědčeni o potřebě aktivní spolupráce a koordinovaném postupu ve vymezených oblastech společného zájmu, k čemuž se zavazujeme. K dosažení shora uvedených cílů vyvineme maximální úsilí s využitím všech dostupných zákonných prostředků.

Zapojená města a obce bude při jednáních souvisejících s přípravou a realizací VRT s příslušnými orgány, tj. Správou železnic, Ministerstvem dopravy či Ústeckým krajem, a jakýmikoliv dalšími relevantními aktéry společně zastupovat starostka města Chlumec, JUDr. Veronika Srnková.

Toto memorandum je uzavřeno na dobu neurčitou a nabývá účinnosti dnem podpisu statutárními zástupci zapojených měst a obcí. Za účinnosti memoranda k němu mohou přistupovat i další města a obce.